مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی از شکایت مردم از دو شرکت بزرگ خودرویی و جریمه میلیاردی آنها خبر داد.

جریمه میلیاردی دو شرکت بزرگ خودروسازی در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان،مدنی پیش از ظهر پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ در نشست با خبرنگاران عنوان کرد: نظارت و بازرسی وظیفه تعزیرات حکومتی نیست بلکه رسیدگی به شکایات کار ماست که در هر دو مورد ورود داشته ایم. مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی افزود: گشت‌های تعزیرات حکومتی اگر متوجه کم کاری دستگاههای متولی شود، علاوه بر تذکر به دستگاه های متولی خودش راسا ورود میکند.

وی در خصوص نظارت های ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان هم گفت: مرحله اول گشت‌های تعزیرات به مناسبت ماه رمضان و نوروز در دو مرحله از ۱۲ اسفند تا آخر سال و از اول تا ۲۱ فروردین ادامه خواهد داشت و به شکایات مردم در محل رسیدگی خواهد کرد. مدنی از ایجاد یک پایگاه مرکزی تعزیرات در ستاد خدمات سفر و چهار پایگاه سیار در اطراف حرم مطهر رضوی خبر داد و افزود: در این پایگاهها در کنار نمایندگان دستگاههای متولی، رییس شعبه و قاضی حضور دارند و بر تخلفات احتمالی در حوزه درمان، دارو، دامپزشکی، استاندارد، مراکز اسکان، کالاهای اساسی و قنادی ها نظارت و پایش صورت میگیرد.

وی گفت: میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها، زیر یک ماه است و در پرونده های قاچاق این زمان زیر ۴۰ روز است. طبق گفته مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی، از ابتدای سال جاری تا آخر بهمن، بالغ بر ۵۵ هزار پرونده در این نهاد نظارتی تشکیل شده که بیش از ۵۴ هزار مورد رسیدگی شده است و متخلفان در مجموع بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد ریال جریمه شده اند. مدنی متذکر شد: از این تعداد بیش از ۳۹ هزار پرونده کالا و خدمات، بیش از ۶ هزار بهداشت و درمان و بیش از ۹ هزار قاچاق کالا و ارز بوده است. وی ادامه داد: میانگین رسیدگی هر شعبه ۱۹۰ پرونده است که این عدد در استان ما بیش از ۳۰۰ مورد است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی از برخورد با پزشکانی که تخلفاتی مانند زیرمیزی و دریافت ویزیت بیشتر از تعرفه خبر داد و بیان کرد: از ابتدای سال در حوزه بهداشت و درمان و دارو در داروخانه ها و مطب ها بیش از ۲۰ مورد تعطیلی داشته ایم.

مدنی با اشاره به اینکه در برخورد با تخلفات تعزیراتی، تمامی مراحل تولید توزیع و عرضه مورد پایش و نظارت قرار میگیرد،این کار را با وجود بیش از ۱۳۰ هزار واحد صنفی در مشهد، ۲۵۰ هزار واحد صنفی در استان و بیش از ۷ هزار واحد تولیدی، کاری دشوار توصیف کرد.

وی افزود: دو شرکت خودروسازی هستند که شکاتی داشتند یکی از شرکتها ۱۶ شاکی خصوصی در حوزه گران‌فروشی دارد که بیش از ۳۱۴ میلیارد ریال در حق دولت و بیش از ۳۱ میلیارد ریال در حق شرکت محکوم شده است. یکی دیگر از شرکتهای خودرویی به خاطر ۵ شاکی خصوصی، بیش از یک میلیارد تومان در حق شکات و بیش از ۱۰۴ میلیارد ریال در حق دولت محکوم شده است.

در حوزه خودروها چه در بحث گران‌فروشی چه تاخیر در تحویل و موارد دیگری که در قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو پرونده های زیادی داریم که در دست بررسی است. مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اشاره ای هم به موضوع قاچاق سوخت کرد و گفت: در سبزوار رای اولیه برای پرونده قاچاق سوخت توسط یکی از شرکتهای مشهور استان به خاطر یک میلیون و ۷۵۰ هزار لیتر نفت کوره، صادر شده و شرکت مزبور  به بیش از ۴۱۸ میلیارد ریال محکوم و سوخت هم به نفع دولت ضبط شده است. همچنین در پرونده ای دیگر که مربوط به شهرستان مرزی دوغارون است، ۵۳ هزار لیتر سوخت قاچاق توقیف و متهم به بیش از ۲۱۷ میلیارد ریال محکوم شده است.

پرونده هزار تن برنج قاچاق با بیش از ۱۴۵ میلیارد ریال محکومیت مالی، دیگر پرونده ای بود که مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی به آن اشاره کرد. تخلفات پزشکی از جمله بحث زیرمیزی از مهمترین محورهایی بود که خبرنگاران حول آن سوالات خود را مطرح کردند.

مدنی عنوان کرد: پرونده ارزی یک پزشک برای خروج بیش از ۲۵۰ هزار دلار از کشور با محکومیت حدود ۱۷ میلیارد تومانی قطعی شده است.همچنین یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی به علت زیرمیزی و دریافت‌ وجه خارج از تعرفه به بیش از ۴۴ میلیارد ریال محکوم شده است. یک جراح عمومی نیز با شکایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیش از ۱۴ میلیارد ریال محکوم و حکم وی اجرا شد.

البته تخلفات تعزیراتی همیشه هم سوخت و درمان و دارو نیست، گاهی افراد سودجو، قوت غالب مردم را هم وسیله سودجویی نامشروع خود قرار میدهند، مانند پرونده ای که مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی به آن اشاره کرد و گفت: یک کارخانه آرد به علت عرضه خارج از شبکه ۹۶۳ تن گندم ۹۶۳ الان در شعبه بدوی به بیش از هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال محکوم شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال تعداد گشت‌های تعزیرات ۱۵ هزار و ۱۷۸ مورد بوده است، که از این تعداد بیش از ۵ هزار پرونده تشکیل شده است و محکومیت این پرونده ها بیش از هزار میلیارد ریال بوده است.

در مقایسه با مدت مشابه، سه هزار و ۴۵۰ گشت داشتیم و امسال پنج برابر افزایش داشته است. مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تصریح کرد: ما بازرس نداریم، اما گاهی اوقات متوجه میشویم که بازرسان صمت، جهاد کشاورزی و اتاق اصناف خود را بازرس تعزیرات معرفی می‌کنند و سواستفاده هایی از این عنوان صورت می‌گیرد. مدنی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: از اول سال بیش از ۴۰۰ مورد پلمب و ۳۶۰ مورد نصب پرده تخلف داشته ایم، همچنین از ابتدای طرح نوروزی که از ۱۲ اسفند اجرایی شده تا امروز، ۹۶۶ مورد گشت داشته ایم که ۵۱۴ پرونده تشکیل شده است و در این مدت ۱۳ مورد پلمب و ۱۶ مورد نصب بنر داشته ایم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار قدس خراسان مبنی بر پرونده تخلفات یکی از بیمارستان های مشهد مانند نداشتن دستگاه پوز، دریافت پول نقد و درخواست انتقال وجه به کارت های شخصی، از ورود به این پرونده طی روزهای اخیر خبر داد و پلمب بخش کارگزینی این بیمارستان را برای جلوگیری از جابجایی برخی اسناد تایید کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران، در مورد پرونده احتکار ۱۰ هزار خودرو در یکی از شرکتهای معروف و بزرگ خودرویی، ضمن تایید تخلف این شرکت،  گفت: تا الان ۷ هزار مورد به مردم برگشت داده شده است. مدنی تصریح کرد: یکی از حوزه های که ورود جدی داشتیم بنگاه‌های املاک بود و با چندین مورد از بنگاههای اصلی  در محلاتی مانند سجاد و  الهیه برخورد شد که اثرات خیلی خوبی هم داشت. سامان دهی هزار بنگاه‌ غیرمجاز  فاقد پروانه کسب از دیگر مواردی بود که با ورود جدی تعزیرات به نتیجه رسید.

خبرنگار: معصومه مومنیان



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.